بنا به پیشنهاد و دعوت واحد پژوهشی دانشگاه اردکان درنشست مشترکی با حضور فرماندار ، مدیران و نمایندگان ایستگاه تحقیقات پسته، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی نیازها و اولویت های شهرستان جهت انجام طرح های تحقیقاتی مشترک مورد بررسی قرار گرفت.

سرپرست دانشگاه اردکان در ابتدای این نشست با بیان سیر شکل گیری دانشگاه اردکان به توانمندیهای علمی، تحقیقاتی، پژوهشی و فرهنگی این دانشگاه اشاره کرد و بهره مندی شهرستان از این توانمندیها را یک ضرورت دانست. دکتر غفوری چرخابی همچنین با اظهار خرسندی از راه اندازی رشته های مورد نیاز و متناسب با چشم انداز منطقه، آمادگی دانشگاه اردکان را جهت ایجاد دفتر ارتباط با صنعت و انجام طرح های تحقیقاتی مورد نیاز دستگاه های اجرایی و واحد های صنعتی اردکان اعلام نمود.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه نیز دستاوردهای پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه اردکان در مدت زمان کوتاه ازجمله راه اندازی اتاق رشد و کشت آزمایشگاهی چند نمونه ازگیاهان منطقه و جذب اساتید متخصص را مورد اشاره قرار داد و اظهار امیدواری کرد: با برقراری ارتباط و تعامل مناسب،  دانشگاه بتواند با بهره گیری از برخی امکانات موجود سایر دستگاه ها مسایل و مشکلات تحقیقاتی و مطالعاتی شهرستان را هرچه سریعتر مرتفع کند. دکتر کمالی افزود: در این راستا با توجه به امکانات ایجاد شده در دانشگاه اردکان انجام برخی امور تحقیقاتی مرتبط با فناوریهای نوین مانند بیوتکنولوژی امکان پذیر بوده و می تواند نتایج مثبتی در چشم انداز آتی شهرستان داشته باشد.

همچنین در این نشست معاون آموزشی دانشگاه گفت: دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی تنها مجموعه آموزشی در استان در این زمینه می باشد که بر محوریت رشته های آب و خاک، علوم باغبانی، گیاهپزشکی، و اقتصاد کشاورزی استوار است. دکتر فتاحی با ارائه گزارشی از رشته های جذب شده در دانشگاه اردکان افزود: در تأسیس رشته های تحصیلی در سالهای آینده سعی بر توسعه تحصیلات تکمیلی رشته های موجود خواهد بود تا تأثیر گذاری لازم را در منطقه داشته باشد.

در ادامه فرماندار اردکان با برشمردن برخی از مشکلات و معضلاتی که گریبانگیر اردکان می باشد، تعامل جدی بین دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و دستگاه های اجرایی را یادآور شد و خواستار تبادل نظر دستگاه های مرتبط  در موضوعات اجتماعی، کشاورزی و زیست محیطی شد. احمد کمالی وجود رشته هایی مانند روانشناسی، محیط زیست و رشته های مرتبط با منابع طبیعی در دانشگاه اردکان را فرصت مناسبی جهت انجام طرح های تحقیقاتی هم در موضوعات اجتماعی و هم در موضوعات آلایندگی، زیست محیطی و آب و خاک عنوان کرد. فرماندار اردکان همچنین بر احیای فرهنگ کار و تلاش و کوشش در شهرستان تأکید کرد.

مدیر ایستگاه تحقیقات پسته اردکان نیز امکانات این ایستگاه را یادآور شد و جهت در اختیار قرار دادن یک باب سالن و اراضی نهال کاری شده جهت انجام طرح های تحقیقاتی به دانشگاه قول مساعد داد. مهندس سلطانی همچنین با اشاره به طرح های تحقیقاتی انجام شده در منطقه چاه افضل اردکان آمادگی ایستگاه تحقیقات پسته جهت انجام طرح های جدید در قالب طرح های زیست محیطی در این منطقه را اعلام کرد. در پایان این جلسه نیز آقایان مصطفی میراب زاده از کارشناسان و پیشکسوتان جهاد کشاورزی و سید علی حسینی پور مسئول ترویج جهاد کشاورزی اردکان به بیان دیدگاه های خود در خصوص مباحث مطرح شده پرداختند. در این جلسه مقرر گردید هر یک از ادارات، به جمع بندی نیازهای مرتبط در حوزه کاریشان اقدام و اولویت های تحقیقاتی خود را به دانشگاه اعلام تا در نشست های علمی بررسی و در قالب طرح های مشترک تحقیقاتی انجام گیرد.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا